fredag 23 januari 2015

Lästa böcker 2014

När jag tittar igenom vilka böcker jag har läst under 2014 så inser jag att mitt läsande dragit allt mer åt de ovanliga historierna. Det kan vara tröttsamt att läsa om livets problem när man själv är mitt uppe i dem, då kan det istället vara befriande att läsa om något helt annat.
Undantagen är få men lyser desto starkare, t ex Katarina Bivalds Läsarna i Broken Wheel rekommenderar som jag gav en femma. Så här efteråt kanske den var mer värd en stark fyra men jag låter femman vara kvar.

När man förlorat en nära anhörig, kan det kännas som att allt runtomkring en rasar ihop och därför valde jag att läsa dystopiska framtidsberättelser, där de gör motstånd mot det diktatoriskt styrda landet de lever i.
T ex Veronica Roths Divergent och fortsättningen Invergent. Jag väntar på att få läsa nästa, Allegiant som är den avslutande delen i serien. Böckerna har filmatiserats.
Och Legend av Marie Lu som ska filmatiseras.

Till skillnad från ovanstående böcker, handlar de nedanstående om att överleva i en ruinerad värld.
T ex Resan till ljuset av Andrej Djakov som är en fristående fortsättning på Dmitrij Gluchovskijs Metro 2033 - Den sista tillflykten och Metro 2034
Och så den Den nya människan av Boel Bermann.

Sen övergav jag den ödelagda framtiden och riktade tillbaka blickarna mot nuet, snubblade över en bok som jag inte först förstod handlade om vampyrer. Författaren Sofie Trinh Johansson skrev så starkt att jag var tvungen att fortsätta läsa trots bristande stavning och grammatiska fel m m. Vid den tredje boken hade hon fått upp farten men avslutningen blev tyvärr en besvikelse.
Avslutade året med att läsa om Vampyrernas historia, skriven av Katarina Harrison Lindberg. Jag var nyfiken på att få veta hur det kommer sig att vampyren blivit så att säga rumsrena. Det fick jag veta, och lite till.

Lästa böcker 2014

Katarina Harrison Lindberg Vampyrernas historia
Patrick Rothfuss En vis mans fruktan del 2
Charlaine Harris Död tills mörkret faller
Patrick Rothfuss
 En vis mans fruktan del 1
Marie Lu Legend
Sofie Trinh Johansson Leva Älska Brinna Dö
Sofie Trinh Johansson
 Vingar av glas
Orson Scott Card
 Enders spel
Sofie Trinh Johansson Halvblod
Kate Morton
 En välbevarad hemlighet
Carl-Magnus Åsard Tredje testamentet
Boel Bermann Den nya människan
Karl G Sjödin Gud - var god dröj...
Glenn Greenwald Storebror ser dig: Edward Snowden
Gillian Flynn Mörka platser
Jonatan Tropper Fördelarna med en kollaps
Becca Fitzpatrick Förlorad ängel
Gillian Flynn Gone Girl
Andrej Djakov 
Resan till ljuset
Kristin Cashore De utvalda - Bok 2 Monstrets dotter
Dean Koontz Tid för Odd
Veronica Roth Divergent
Dean Koontz Broder Odd
Becca Fitzpatrick Fallen ängel
Dean Koontz Alltid Odd
Kristin Cashore De utvalda - bok 2 Monstrets dotter
Dean Koontz Odd Thomas
J K Rowling Den tomma stolen
Tracy Chevalier
 Den sista fristaden
Carlos Ruiz Zafón
 Himlens fånge
Joyce Carol Oates Fallen
Robert Fuchs
 Fölungen
Jonas Jonasson Analfabeten som kunde räkna
Max Brooks Världskrig Z
Samantha Shannon Drömgångare
Mikael Niemi Fallvatten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar