torsdag 16 augusti 2007

Brännmärkt av Catharina Ingelman-Sundberg

Titel: Brännmärkt
Författare: Catharina Ingelman-Sundberg
Svenskt utgivningsår: 2006
Sidor: 321 (pocket)

Betyg: 3 av 5

När vi var påväg ut till stugan, plockade jag åt mig den här boken i mataffären. Den handlar om Anne Persdotter i det medeltida Stockholm. Hon är en borgarfru från Lübeck som seglar till sin barndomsstad Stockholm med sin man Claus. Hon är gravid och drömmer om sitt nya liv tillsammans med sin man. Men när de seglar in mot Stockholm, blåser ett oväder upp och skeppet sjunker. Anne räddas i land av ett fiskarpar men tvingas fly från dem när hon inser att hon svävar i livsfara. Hennes enda chans är att försöka ta sig till Stockholm och söka hjälp hos Claus kompanjon.
Mitt första intryck var att jag känner igen det här… det var inte så länge sen som jag läste böckerna om Catarina av Olof Svedelid. De böckerna utspelar sig i Stockholm men på 1700-talet. Det var något med böckerna om Catarina som irriterade mig, och den irritationen infann sig även när jag läste om Anne. Klichén att det alltid handlar om en ung, vacker (såklart) kvinna som kämpar för sin överlevnad i en mansdominerad värld. Båda böckerna har också en distans till sina hjältinnor. Man kommer dem aldrig riktigt inpå livet. Huvudpersonerna och de andra gestalterna i boken blir därför lite platta.
Jag vet i princip ingenting om hur Stockholm på 1300-talet såg ut, och hade gärna fått det beskrivet mer i detalj. Jag tänkte hela tiden på hur Catarina såg Stockholm och det var ju ändå några hundra år senare.
Men trots bristerna så hade jag ändå en stunds underhållande läsning där ute i stugan. Boken får en trea, och jag kan tänka mig att läsa fler böcker av författarinnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar