lördag 1 september 2007

Otherland I - De gyllene skuggornas stad av Tad Williams

Titel: Otherland I - Den gyllene skuggornas stad (Otherland: City of Golden Shadow)
Författare: Tad Williams
Svenskt utgivningsår: 1998
Sidor: 461 (inbunden)
Andra böcker i serien:
City of Golden Shadow, eng (utkom 1996)
- De gyllene skuggornas stad, sv (utkom 1998)
- I en annan värld, sv (1998)
River of Blue Fire, eng (1998)
- Den blå eldens flod, sv (1999)
- Det ofullbordade landet, sv (1999)
Mountain of Black Glass, eng (1999)
- Berget av svart glas, sv (2000)
- Portar mot ljuset, sv (2000)
Sea of Silver Light, eng (2001)
- Ett hav av silverljus, sv (2002)
- En värld till låns, sv (2003)
Författarens hemsida: http://www.tadwilliams.com/

Betyg: 2 av 5


Jag valde en bok på måfå när jag var på biblioteket och det blev den här. Har sett en del recensioner om Tad Williams böcker om hans Otherland men trodde det var mer fantasy är science fiction. Men det visade sig vara en blandning.

Den handlar i huvudsak om Renie (Irene) som bor i ett framtida Afrika. Hon lever tillsammans med sin alkoholiserade far och lillebror Stephen.
Stephen är ofta ute på äventyr med sina vänner på nätet. När han en dag faller i koma, måste Renie själv ta tag i saken och försöka ta reda på vad han har drabbats av. Hon upptäcker att Stephen inte är det enda barn som fallit i koma när de varit ute på nätet, och tillsammans med bushmanen !Xabbu ger de sig själva in i den farliga värld där Stephen försvann.

Vi får också följa Paul som i första världskrigets fasor, snubblar in i en annan värld.
Och Orlando som spelar spelet Mittens Rike och har skapat sig en spelare vid namn Thargor. När han är mitt uppe i ett uppdrag blir han stående som förstenad när han får se en gyllene stad där det inte borde vara en. Hans rollfigur Thargor blir dödad, och när Orlando söker efter staden kan han inte hitta den. Tillsammans med sin vän Fredrics ger han sig ut för att ta reda på vad det var för stad han sett.

Med tanke på att den här boken kom ut 1996 på engelska (när jag inte ens hade internet) så är träffsäkerheten om nätet otäckt nära. Den största skillnaden mot dagens internet är att nätet i boken har blivit mer fysiskt. Man kan ta på sig en dräkt som är uppkopplad till internet, skapa sig en figur och ge sig ut på nätet och det känns som att man är där fysiskt. Jag kan mycket väl tänka mig att det här är nästa steg i utvecklingen av nätet. Men om det här är vad vi vill ha, det är en annan fråga.

Jag hade inga svårigheter att hänga med i språket, beskrivningarna av miljöerna i verkligheten och på nätet. Det kanske jag hade haft om jag läst den när de kom ut, men inte idag. Trots det känns den inte förlegad som många andra framtidsberättelser. Den är i allra högsta grad aktuell.
De olika personernas berättelser är något utdragna och jag blir uttråkad och väntar bara på att de ska hitta den där gyllene staden någon gång, så att berättelsen tar fart!
Boken får bara en tvåa av mig. Just nu känner jag inget intresse att läsa fortsättningen, men någon gång kanske jag vill veta vad som händer Renie, Stephen, Orlando, Paul och de andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar